DEL
Hvad kan sundheds- og fitnessbranchen lære af andre branchers markedsføring?

Sundheds- og fitnessbranchen er præget af hård konkurrence. Vi ser her på, hvad der er branchens største udfordringer, og hvad de kan lære af andre brancher med mange spillere såsom online casinobranchen.

Sundheds- og fitnessbranchen er en branche, som er præget af benhård konkurrence, hvor kun de dygtigste og mest innovative overlever. Hele tiden skal fitnesscentre, kostvejledere, personlige trænere og andre i branchen gøre opmærksomme på sig selv og konkurrere med en masse andre udbud. Og der er mange ting, som man som udbyder af livstilsfremmende tilbud skal være opmærksom på, hvis man vil overleve i branchen. Tal fra Danmarks Idrætsforbund fra 2016 viser, at antallet af fitnesscentre på bare 10 år er fordoblet.

Vær din egen

For det første skal du turde skille dig ud fra mængden. Der findes allerede to store fitnesskæder, Fitness World og Fitness DK, som sidder tungt på de største markedsandele ved at udbyde motion til en bred befolkningsgruppe. De opfylder nogle generelle behov for nem adgang til centrene med deres spredte fysiske beliggenhed samt individuel- og holdtræning de fleste af døgnets timer. Hvad kostvejledere angår, findes der ikke så mange store landsdækkende spillere, men til gengæld finder du almene kostvejledere lige om hjørnet de fleste steder. Skel til andre brancher med hård konkurrence og find ud af, hvordan du finder din niche. Smykkebranchen er et godt eksempel. Her er udfordringen den samme: At produkterne ligner hinanden. Det danske smykkefirma Rabinovich slår sig for eksempel op på at lave traditionelle smykker kombineret med overraskende moderne kombinationer, mens Hartmanns står for luksus, diamantekspertise og kongelige smykker.

juveler smykker

Lær af marketingstrategien i online casinobranchen

Det allervigtigste for en velfungerende sundheds- og fitnessvirksomhed er naturligvis kunderne. Her skal to ting være i fokus: At tiltrække nye medlemmer og beholde de gamle. Fitnesscentrene er allerede fremme i skoene med regelmæssige kampagner og rabatter, men specielt kostvejlederne skal på banen og vise, hvem de er, og hvad de kan, hvis de vil se øget vækst. Hvad markedsføringen angår, kan de med fordel se på en anden branche, som er præget af hård konkurrence: Online casinobranchen.

Når man skal vælge et fitnessabonnement, en kostvejleder eller et online casino at spille på, står man ofte i samme situation. Hvem skal man vælge, hvilke velkomstbonusser er de mest fordelagtige for den enkelte person, og ikke mindst hvem kan man stole på. I online casinobranchen har man for eksempel oprettet sider, hvor spillerne kan sammenligne forskellige online casino bonus og læse anmeldelser. Du kan både finde bonusser som nyt medlem og som eksisterende medlem, og du har en garanti for, at du ikke bliver snydt, fordi betingelserne er stillet så klart op.

En anden ting, sundheds- og fitnessbranchen kan lære af casinoerne er innovation. Online casinoer har været superdygtige til hele tiden at være på forkant med udviklingen og implementere den nyeste teknologi. Så et sidste råd herfra vil være: Vær ikke bange for at prøve nye løsninger af. Det gode ved et konkurrencepræget marked er, at der også er et stort kundepotentiale, så der vil som regel altid være nogen, der har brug for dit tilbud.

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here