Loading...
low carb

Low carb – din vej til vægttab og øget velvære

Low carb - din vej til vægttab og øget velvære

Sidder der et par kilo for meget på sidebenene, og oplever du fordøjelsesbesvær, oppustethed og utilpashed ledsaget af dvaskhed efter måltiderne? Er du drænet for den energi, der skal til for at få lettet måsen fra sofaen, og komme ned i fitnesscenteret eller ud på løbestierne i skoven? Så bør du måske kigge lidt på din kost – det er meget sandsynligt, at du indtager for mange af de hurtige kulhydrater.

Hvad er hurtige kulhydrater?

Vores krop har brug for kulhydrater for at kunne yde. Det, vi ikke har brug for, er de hurtigt optagelige kulhydrater, som findes i hvidt brød og hvid pasta – begge eksempler på fødevaregrupper, som er fremstillet ved en høj grad af forarbejdning – og i sukker, dvs. også i frugt. Disse kulhydrater er hurtigt fordøjede og omdannes hurtigt til sukker, og giver derfor blodsukkeret et boost, når du indtager dem. Den dårlige nyhed er, at hvis de ikke forbrændes lige så hurtigt, som de indtages, vil de hurtigt lagres i kroppen som fedtdepoter. Og hverken hvidt brød eller pasta har den helt store næringsværdi i form af vitaminer, mineraler eller kostfibre.

Lagerfoto-id: 468017561

Hvad er low carb?

Hvis du ønsker en varig livsstilsændring, som kan påvirke såvel dit blodsukker som dit energiniveau, din vægt og din fedtprocent, bør du således udgå de hurtigt kulhydrater og fokusere på at skabe en diæt, som primært bygger på et højt indtag af proteiner og fedt, og et lavere indtag af kulhydrater. De kulhydrater, som trods alt bør indgå i din kost, bør komme fra grøntsager, groft brød og nødder. På den måde kan du stabilisere dit blodsukker, samtidig med at din fordøjelse forbedres i kraft af det øgede antal fibre, du indtager. Din vægt vil også stabilisere sig på et passende niveau, og du vil opleve, at dine fedtdepoter svinder ind. Dette skyldes, at kroppen skal bruge mere energi på at forbrænde fedt, end den bruger på at forbrænde kulhydrater – så skal den forbrænde det fedt, du indtager, skal den bruge af sine egne energireserver.

Det anbefales ikke, at du fjerner kulhydrater helt fra din kost, da dette kan føre til visse mangelsygdomme. Ved drastiske kostomlægninger i længere perioder bør du rådføre dig med din læge eller en diætist.